tabung shopping!

Friday 25 November 2011

kelebihan makan buah betik


ini buah betik.gila kau sapa tak kenal buah betik kan? eh eh tapi aku selalu panggil papaya jaaa.muahaha.aku suka makan buah betik bila Mak aku dah tolong kupas dan potong kecik kecik pastu letak dalam peti ais..wahhh! mudah gila,kalau aku teringin ,aku bukak peti ais,terus amik betik tu,eh papaya tu,terus makan ja,TAK PAYAH SUSAH SUSAH NAK KUPAS KULIT DIA KAN? untunglaaa mak sayang kiteeee.haha


aku selalu cakap kat mak,mak adik susah u'uh..ok cover la sikit kan.haha.tak mau sebut berak kan.nahhh berak kau.buang air besar..penah tak hampa susah nak buang air besar?kalau penah try la betik ni..mak aku kata makan la buah betik ni,dah la sayur tak mau makan,buah pon tak mau makan,mana taik tak keras,susah la nak berak..haaa nahhhh! (18 tahun ke atas ja boleh baca ni haha)


tadi aku pon godek godek google tolong carikkan kelebihan buah betik ni,mana nak tau selain boleh tolong hilangkan masalah sembelit,kot2 ada kelebihan lain kan? >.< ternyata google tak menghampakan sebab banyak kelebihan lain dan PETUA2 terbaikkkkkk untk diikuti! =)

@ Makan buah betik boleh memudahkan proses penghadaman dan mengelakkan sembelit. (ternyata sekali cakap mak betoiii! so lepas ni boleh telan betik tanpa henti.muahaha)

@ air rebusan DAUN betik dapat melegakan perut dengan mengeluarkan segala angin.

@ jika memanggang daging yang dibalut dengan daun betik, ia dapat melembutkan daging tersebut.

@ Bagi merawat masalah kulit seperti jerawat dan masalah kedutan, hancurkan buah betik tersebut. Kemudian tampalkan di tempat yang bermasalah setengah jam sebelum mandi. sangat jimatkan?tak payah nak p New York skin solution tu. =) try la mana nak tau berjaya!

@ Khasiat buah betik selalu dikaitkan dengan pengawalan dan pengurangan berat badan disamping menghaluskan kulit dan mampu menjadikan wajah sentiasa awet muda.



#biar betol makan betik boleh kurangkan berat badan?? seriously,aku akan makan betik tanpa henti if boleh kuruskan badan kauuuu!! betolka ? 

No comments:

Post a Comment

TABUNG MASA DEPAN