tabung shopping!

Tuesday 22 November 2011

bila lepak mamak


pernah tak masa ampa lepak lepak kat kedai makan ka mamak ka ada orang datang mintak sedekah,ataupon datang jual barang? ada? time aku study kat Shah Alam dulu,kalau lepak Pak Li selalu gila depa ni mai,bukan sorang tapi ramai.


contohnya mula mula mai orang buta juai tisu sambil dipimping orang yang celik dan sihat tubuh badan nya, ok la,kita pon beli la tisu tu kan.kadang kadang bagi duet sedekah ja,tak mau tisu sebab kedai tu pon dah banyak tisu,buat pa nak ambil lagi tisu tu kan,baik bagi dia juai kat orang lain..dah boleh tambah punca rezeki dia kan..


tapi pasaipa orang yang celik tu boleh ada kat situ,padahal dia boleh ja kerja lain kan? kadang kadang aku wonder dorang ni buat sebab tak leh keja lain ka atau pon sindikit? oh i dont refer this untuk orang cacat penglihatan tau.i refer to orang yang cukup sifat.sekian


kan pernah ada dalam berita dulu masa aku kecik kecik pon orang dah kecoh pasai sindikit ni.akan ada group yang paksa budak budak untuk jual barang , then duet tu dapat kat sindikit tu,.budak tu dapat penat ja! ala macam cerita dalam tv tu.


pernah aku lepak mamak ,tambah2 aku suka lepak RESTORAN BARRA yang membara tu dekat dengan seksyen 7 Shah Alam kan.ada budak ni selalu datang jual kerepet.ok takpala,tapi dia jual barang kan,so mesti ada orang beli,.usaha dia ..kita kena respect.dia berusaha! mula mula aku tengok dia ni pakai tak la mewah baju dia..then minggu depan aku lepak kedai yang sama,budak ni mai lagi,pakai cantik2 siap ada maskaraaaa uolls,datang berteman dah kali ni,dengan budak pompuan lain plak..


ada gak aku dengar,ada budak datang minta sedekah kat kedai makan,tapi disebabkan kesian ada makcik ni offer budak ni kerja pembantu kedai la..at least teratur sikit hidup adik tu kan,siap ada makanan lagi..


tapi adik tu tolak perlawaan mulia makcik tu,sebab katanya, KALAU KERJA TAK DAPAT $$$ LUMAYAN,TAPI KALAU MINTAK SEDEKAH DAPAT $$$ LUMAYAN! 


tengok.mereka sendiri cakap macam tu.hmm.sometime sedih tambah2 bila tengok adik adik kita yang masih kecik lagi dah datang mintak sedekah dengan baju koyak sana sini,bila tanya sapa hantar terus tak jawab dan blah jaaa..tengok.awat depa takut? mesti ada something kan yang depa sembunyikan? i just wonder.hmm.




btw, i met one little boy just now,masa dekat tasek,adik ni jual kerepek dalam hujan..so comey..bila tanya sapa hantar dia cakap ABANG dia hantar..hmm..seorang abang sanggup tinggalkan adik dia menjual seorang diri kat tasek tuuuuu..kesian gila! then tanya nanti sapa amik,adik tu macam ragu2 gila nak jawab,dia jawab mak datang amik nanti..hmm..tak tau la betol ka tak..yang aku tau,aku kesian =( kalau la aku ada kuasa,aku nak tolong depa semua..


#bukan senang nak cari sesuap nasi =(  maaf jika tersalah kata.cuma berkongsi rasa. >.<

No comments:

Post a Comment

TABUNG MASA DEPAN