tabung shopping!

Sunday 22 January 2012

peminjam sementara

bila kita bersembang tentang ilmiah otak mesti ligat berfikir.mesti pikir sampai kadang kadang sedih dengan diri sendiri,takut apa yang akan jadi di hadapan,semua nya serba tak kena,maklumla diri ni bukan sempurna.banyak kelemahan.tersangat banyak kelemahan dalam mengejar akhirat.

aku sangat takut tentang dosa dosa aku.bohongla kalau aku kata,aku tak penah tinggal solat.dulu dulu masa zaman kecik kecik jahiliah tak pandai pikir lagi,subuh memang ke laut.teruk kan?bila pikir balik,Allah terima ka solat yang aku qada sekarang ni.aku baca betol ka bacaan dalam solat? dengung dia,harkat sebutan dia betolka?

bohongla kalau aku kata aku baca lambat lambat dengan penuh penghayatan, aku baca laju sampai mak penah kata 'adik ni sembahyang macam cacing(sambil buat jari macam cacing)' rupanya mak nak tegur cara aku solat.tapi aku plak tak paham.

masa solat mesti satgi aku terpikir benda lain,siap dok imagine benda tu.tapi masa habeh solat tak plak aku pikir benda tu.bila pikir2 balik ruginya aku ni.sembahyang main main tak kusyuk tak menghayati ,asyik pikir benda duniawi.

tadi aku mula berfikir betapa ruginya diri aku ini,dah 23 tahun hidup di bumi Allah,tapi perintahNya yang 5 minit setiap waktu solat aku susah nak hilangkan perkara dunia dalam solat,even aku solat,otak terpikir  pasal dunia,tak kusyuk..betapa ruginya aku.

betol,kita kena kerja akhirat sebab kalau kejar akhirat kita akan dapat dua dua iaitu dunia dan akhirat,tapi kalau kejar dunia hanya dunia yang kita dapat.


cukupka amalan aku selama ini jika nyawa aku ditarik sekejap lagi?
Ya Allah,Kau ampunkanlah dosa hamba Mu ini Ya Allah.
Ya Allah Ya Tuhanku,padaMu aku berserah,padaMu aku bersujud.


kita bukan siapa siapa di dunia ini,
kita hanya peminjam sementara sahaja.


No comments:

Post a Comment

TABUNG MASA DEPAN