tabung shopping!

Monday 28 January 2013

first attempt on Pavlova Cake

dapat recipe Pavlova ni lama dah selepas godek2 kat blog cikepal.tengok dia buat pergh sedapnya haiii.tapi yang aku tau kek ni manis sangat,disebabkan aku kurang gemar manis jadi terbantut la nak buat kek ni..tapi minggu lepas,kakda abang sani semua balik macam biasa la balik untuk preparation kahwin kak imah nanti,so aku pon buat la,sebab depa boleh makan..

so aku buat kek ni sensorang ,mak p kenduri,jadi aku hanya buat base on recipe tu semata mata.haha.kalau dia kata pukul slow2 aku pun pukul slow2.kalau dia kata 5minit,aku pon 5minit hahaha punya lah tak reti nak agak sendiri kan.

jadi ini lah hasilnya untuk PAVLOVA CAKE cubaan pertama selama 23tahun hidup ni hahhaa


Buat bulatan dekat baking paper ni.ikut nak buat besar mana la kek tu.agak2 la kan.


mula2 masa bubuh telur putih dan bahan2 nya.masa buat ni macam tak konfiden ja.pelek benooo =.=



berjaya jugak hehe.lepas buat cedok buh atas tray ni.dia tak cair tau.so kita kena kaih bagi ikut bulatan kita tu.

haaa besar tu la hasilnya lepas aku ratakan nya


ni buat cream atas dia,guna whipping cream.tapi hasilnya tak memberangsangkan since aku salah beli jenis whipping cream tu.rupanya ada jenih2 whipping cream tuuuu.aku main rembat beli jaa >.<


 ni hasil nya..dia makin kembang..dan ni nipis.so nanti kalau hampa buat better buat tak terlalu nipis tak terlalu tebal tau.kalau nak agihkan kepada dua bahagian pon ok sebenarnya,tak la besar sangat tambah2 masa nak simpan dalam fridge nnti.


lepas dah sejukkan baru sapu whipping cream tu.sebab aku pukul whipping cream tu sekejap ja.,sooo hasilnya macam niii.aku taktau kena buat lama bagi jadi puteh gebuu...so aku buat sampai tangan dah lenguh huhu tapi krim ni so sweet dan rasa macam aiskrim skit. for me la.


hahahaahahaha buah strawberry yang sikit sebab Kimi dah makan banyakkkkk..so tinggai sikit.orang selalu guna buah yang masam untuk cut down kemanisan kek tu sendiri.


ni lah hasilnya yang tak menggoda.letak dalam fridge..aku makan sesudu kecik ja sebab too sweet huhu.orang yang makan kek ni kata rasa macam masmallow.hehehe taktau laa,ce rasa



whipping cream yang meleleh.pasrah aku

terus cakap kat mak 
'mesti tak sedap kan mak,sedih la mcm ni'

mak
'sedap la ni,manis sikit ja'


dan yang paling penting mak makan 2 slices kek niiiii
gila rasa terharu!
terus rasa nak masak/bake lagi hehe

sampai sekarang kompius awat orang juai cake ni mahai =.=
sebab bahan dia murah ja
mungkin sebab buah mahal?
kalau sebab buah logik,sebab memang buah mahai
aku tak letak buah kiwi sebab sebekas doblas hinggit,den tak koja lagi,jadi tak mampo
hanya mampo strawberry ja
hehehe

No comments:

Post a Comment

TABUNG MASA DEPAN