tabung shopping!

Saturday 6 April 2013

sebab kanak2 malas sekarang ni

kalau weekend,kalau tak balik kedah aku balik Bangi..Danish dah darjah dua,Kimi baru 5 tahun tapi dah pergi tadika Qdess (mcm ni ka eja?) tapi bunyi sama ja.

kalau aku p rumah ja,ofcoz la sebagai aunty yang garang aku akan tanya, 'mana homework?' 'dah buat homework ka?'

dan jawapan yang selalu dia bagi atau cliche, 'takda homework'..dia tak jawab 'dah buat dah' sebab memang dia tak keluarkan buku pon selagi takda orang tanyaaaaaaaaaaaa =.=

so one day tu,aku mengamuk la sebab dia tak buat homework dia,at that time yang aku sempat check ialah matematik.dan cikgu dia dah pangkah dan tulis jawapan yang betoi.kecewa gila aku tengok.sebab senang ja soalan tu, (yalaa tambah tolak jaaa lalalala),dan aku yakin dia boleh buat sebab lepas aku check tu,aku suruh dia buat lain,dia boleh jawab =(

so pagi tu memang aku panggil dua2 duduk depan aku,Kimi dan Danish,Kimi pun kena panggil haha..walaupon sebenarnya dia tak belajar lagi dekat tadika.

yang aku dapat simpulkan kat sini,ibu bapa kena bagi had limit untuk anak2 tambah2 kepada anak2 yang sedang membesar ni untuk bermain game terutama nya IPAD ,IPOD, PS2..kena pantau masa depa main..

contohnya : 'ok abang/kakak buat homework bagi siap dulu,then mama check,lepas tu kalau betol dan tak da correcction,mama bagi abang/kakak main IPAD/IPOD/PS2 selama sejam @dua jam'

umpan mereka dengan reward macam tu so depa ni akan bersemangat nak habiskan homework la.ni kalau dah stiap masa ipod dok di tangan memang takda kesan la umpan tu,sebab depa dok main lama dah.

satu lagi,televisyen pon memainkan peranan yang utama.jangan terlalu bagi kebenaran kat anak2 nak tengok tv.tambah2 channel movie ni.sbb kadang2 ada scene kiss,hug,pakai seksi tu memang telah2 lah kan.so kena pantau.kalau boleh tengok bersama anak2,jangan biar depa ja dok dalam bilik tv sambil tengok tv.tak bagus.

sebab nya nanti depa ralit /berangan masa dalam class,atau masa buat homework.slalu berangannnnn ja.even depa sebenarnya pandai.

mana ada orang kurang cerdik dari awai kan.sebab semuanya kena usaha,kena didik.

kalau boleh ibu bapa yang paling utama kena pantau :
1) bagi aku yang paling kena jaga ialah jangan terlalu bagi anak main game..seriously!just ada waktu2 tertentu
2) jangan beli ipod khas untuk anak2,kalau beli khas untuk anak2,better parents simpan,sebab takut satgi depa ni tertekan youtube dan terkeluaq scene2 bukan2
3)waktu tengok tv -tgk tv bersama sebab sekarang movie2 terlalu extreme untuk otak anak2 membesar
4) pantau setiap malam sebelum tdo @ selepas balik kerja homework anak2,so that nanti depa akan rasa 'aku kena buat homework,nanti abah.mama check'


benda ni based on experience aku dok tengok anak buah aku.depa pandai tapi kadang2 ralit masa nak suruh buat homework tu sebab teringat watak2 game yang depa main,teringat scene movie depa tengok.SEBAB APA AKU CAKAP MACAM TU? sebab masa aku suruh buat homework,sat2 si abg tengok cermin sambil dok buat watak cartton/game yang dia main tu,yang si adik dok berdialog movie2 dia tgk.
yang aku ni,dok tension sorang2 depa takmau buat homeworkkk....uwaaaaaaaaaaaaa

seriously,bukan senang nak jadi cikgu,dan hargailah cikgu anda!! aku ajaq dua anak buah ni pon macam nak heart attack,kalau cikgu kat sekolah tu 40 anak murid.zzzzzzzzzzzzzzzzz BERSABAQ GILA HAMPAAA WOII! TAHNIAH!!muahhhh skit hehehe


p/s : ini hanya pandangan aku,dan takda kena mengena dengan sesiapa pun..ni based on pengalaman sendiri..tapi aku paham sekarang ni keja balik lewat,dah smpai rumah dah leteh,tak sempat nak pantau2 semua.tapi at least take 10 to 15minutes to look for kids homework..

kan skarang ada iklan untuk bersosial,i meant jangan terlalu main ipod,sampai tak bersembang dengan orang sebelah lah kan.macam keluar lepak dengan kawan kat mamak,tapi masing2 pegang gadget sendiri buat hal masing2,baik duduk rumah buka air-cond,baring atas katil sambil main gadget sendiri lagi masyukkkk kan?hehe paham dak perumpamaan ni?=.= okbai.

No comments:

Post a Comment

TABUNG MASA DEPAN